ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΦΟΙΤΗΤΩΝ
2004 - 2005 |
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΚΡΗΤΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΙΑΤΡΙΚΗΣ
ΤΟΜΕΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ
ΜΑΘΗΜΑ: ΣΧΕΣΗ ΙΑΤΡΟΥ-ΑΣΘΕΝΟΥΣ Ακαδημαϊκό Έτος 2004-2005
Επιμέλεια: Χρήστος Λιονής
Αναπληρωτής Καθηγητής - Υπεύθυνος Μαθήματος
σε συνεργασία με Κα Μαρία Χαμηλού - ΕΕΔΙΠ
Ηράκλειο 2005 |
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος: Χ. Λιονή
Παρουσιάσεις εργασιών φοιτητών
1η κατηγορία:
Δεξιότητες επικοινωνίας |
Μ.
Μαστρομηνάς |
«Οι δεξιότητες επικοινωνίας του γιατρού κατά τη διάρκεια λήψης
του ιστορικού» |
Κ. Βούρδης, Χ.
Δημητρίου, Β. Ζαχαριά. |
«Μη λεκτική
επικοινωνία και ανακοίνωση άσχημών ειδήσεων» |
|
2η
κατηγορία: Εξέταση ασθενούς |
Ε. Πρέκα. Σχέση
Ιατρού-Ασθενούς |
|
Σ. Γιατροπούλου,
Π. Καρώνα, Α.Μπούσμπουλα, Ν. Σβέρκος, Ε. Χαριτωνίδη: |
|
|
3η
κατηγορία: Ενημέρωση ασθενούς |
Ε. Κουτλή, Ε.
Λάτα, Σ. Μπλαζάκη |
« Φέρνοντας
τα άσχημα νέα: πως ανακοινώνονται τα άσχημα νέα; Πρώτα στους
συγγενείς ή στον ασθενή; Λέμε όλη την αλήθεια; » |
Μ. Στρατινάκη,K.
Μηλάκη,Ρ. Βυζουκάκη,Ε.Ζησιμοπούλου,Γ. Κοντός, Μ.Χαραλάμπους |
« Σε ποιο
βαθμό πρέπει να λέμε την αλήθεια στους ασθενείς; Ποιος είναι
ο καταλληλότερος τρόπος προσέγγισης; » |
Κ. Βεργετάκη, Σ.
Κωνσταντουδάκη Ι.Κώτση [ΒΙΟ] |
« Θα πρέπει
οι γιατροί να λένε την αλήθεια; » |
N. Χατζηαποστόλου,
Ν. Παπαδάκη, Ε. Παπαδάκη. Γ. Μανδραμπαζάκη. Π. Αλεξάκου |
« Πεποιθήσεις,
προκαταλήψεις και αντιλήψεις του ασθενούς, και πως αυτές επηρεάζουν
τη συμπεριφορά του γιατρού » |
Δ. Λυγερού, Ζ.Ταμπακάκη,
Π. Χαλούλος-Ιακωβίδης, Δ. Χάμψας |
« Πως ανακοινώνονται
τα δυσάρεστα νέα. » |
Ε. Αλεξανδρή, Θ.Τσιγκρής [ΒΙΟ] |
« Σε ποιό
βαθμό λέμε την αλήθεια (στούς ασθενείς) » |
Β. Αρσένη, Ξ. Μαραγκουδάκη,
Μ. Σπυρίδων. [ΒΙΟ] |
« Ο βαθμός
αποκάλυψης της αλήθειας στον ασθενή και ο τρόπος μεταχείρισης
του ασθενούς από το γιατρό. » |
F. Saaf, S.M. LoubBad |
« How can
the doctor explain the problem to the patient ? » |
Β. Παπαροϊδάμη,
Α. Προυτζοπούλου, Χ. Τσιτσιριδάκη |
« Σε ποιο βαθμό πρέπει ο γιατρός να αποκαλύπτει την αλήθεια στον ασθενή και με ποιο τρόπο. » |
Φ. Δημόπουλος,
Μ. Παπαδάκη, Ρ. Στιβακτάκης, Ελ. Σφακιανάκης |
« Τεχνικές
ανακοίνωσης των «κακών» νέων κατά κύριο λόγο στην περίπτωση
του καρκίνου. » |
Α. Θεοδωράκης,
Ν.Τσαχάκης,Β.Θεοδωρακοπούλου , Α-Λ.Κοντοστάνου, Α.Χατζηδάκης, Μ.Θεοδωρακοπούλου, Γ.
Γρηγοριάδης |
« Πότε λέμε
την αλήθεια στον ασθενή; » |
|
4η
Κατηγορία: Λήψη της κλινικής απόφασης |
Κ. Καββάλου. Α.
Μηλιώνη, Ν. Μυλωνά, Κ. Παπαδοσπυριδάκη, Κ. Χρυσούλη |
«Πρέπει
ο γιατρός να παίρνει μόνος του την απόφαση για τη θεραπεία του
ασθενούς ή μετά από συνεννόηση με τον ίδιο τον ασθενή και την
οικογένειά του;» |
Β. Γαλανάκης, Α. Θανασιά, Μ. Ροδοκανάκη |
«Σε ποιό
βαθμό εμπλέκεται ο ασθενής στη θεραπεία του και ποιά η μέθοδος
πού ακολουθείται» |
|
5η
Κατηγορία: Τελική φροντίδα και Σχέση Ιατρού - Ασθενούς |
Κ. Αλφαράς- Μελαϊνης,
Γ. Βολουδάκης |
«Συζητώντας
για τη φροντίδα στα τελευταία στάδια της ζωής του ασθενή» |
Η. Αριστείδου, Μ. Κωνσταντίνου, Α. Παναγιώτου,, Μ.
Παρασκευά |
«Σχέση ιατρού
και ασθενούς που πάσχει από σοβαρή νόσο (με μικρό προσδόκιμο
ζωής).» |
Α. Sainis |
«Short study
on the patient - physician communication especially concerning
critically ill patients» |
|
6η
Κατηγορία: Διάφορα θέματα στη σχέση ιατρού-ασθενούς |
Β. Καπέλλου, Ε.
Κεσίδου, Π. Νταούτ |
«Ρόλος της
σχέσης ιατρού - ασθενούς στην αντιμετώπιση της σχιζοφρένιας» |
Μ. Καλεμάκη, Γ.Γεωργιλαδάκης,
Γ.Στιβακτάκης, Γ.Γκερεδάκης, Γ. Πετράκης |
«Είναι ηθικά
επιτρεπτή η σεξουαλικότητα στη σχέση γιατρού-ασθενούς;» |
|
|
Συμπεράσματα: |
Χ. Λιονής
και Μ. Χαμηλού |
|
|
Π
Ρ Ο Λ Ο Γ Ο Σ
Στο πλαίσιο του μαθήματος σχέση ιατρού-ασθενούς έχει γίνει πλέον
παράδοση η εργασία των φοιτητών καθ’όμάδες και η ανάλυση θεμάτων
που συμπληρώνουν τις ακαδημαϊκές διαλέξεις. Με αυτόν τον τρόπο οι
φοιτητές όχι μόνο ασκούνται στη συστηματική αναζήτηση της γνώσης
και στην ανάλυση της ποιότητας της πληροφορίας που συναντούν στις
πολλές ηλεκτρονικές και μη βάσεις δεδομένων, αλλά εκτίθενται αρκετά
ενωρίς στη μάθηση με ενεργητικούς τρόπους, συνεισφέροντας ουσιαστικά
στο γνήσιο ακαδημαϊκό διάλογο.
Στην παρούσα ακαδημαϊκή χρονιά (2004-2005) μας εντυπωσίασε ο αριθμός
των φοιτητών που επέλεξαν να εργαστούν καθ’ομάδες (μέθοδος που συνεισφέρει
κατά 70% στην τελική εκτίμηση της απόδοσης τους) αλλά και στο εύρος
της θεματολογίας που επέλεξαν και έτσι η απόφαση μας να παρουσιάσουμε
ηλεκτρονικά, υπό μορφή ενός τόμου πρακτικών των εργασιών τους, μάλλον
θετικά έχει να συνεισφέρει στη διάδοση των σκοπών του μαθήματος.
Συνολικά διαμορφώθηκαν 23 ομάδες φοιτητών Ιατρικής και Βιολογίας,
οι οποίες για λόγους παρουσίασης ταξινομήθηκαν σε κατηγορίες, που
φαίνονται στα περιεχόμενα. Τα ερευνητικά ερωτήματα που απασχόλησαν
τις ομάδες τέθηκαν στη διάρκεια των διαλέξεων του μαθήματος.
Ελπίζουμε αυτή η ηλεκτρονική παρουσίαση να έχει την προσδοκώμενη
αποδοχή από τους φοιτητές και τα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Ιατρικής
του Πανεπιστημίου Κρήτης. Τις θερμές μου ευχαριστίες σε όλους του
διδάσκοντες του μαθήματος και ιδιαίτερα στην κ. Μ. Χαμηλού Μαρία,
μέλος ΕΕΔΙΠ που συντόνισε τη διαδικασία αυτή των εργασιών των φοιτητών
καθ’όμάδες και στην κ. Ανδριανάκη Μαρία, μέλος ΕΤΕΠ γραμματέα του
Τομέα μας για την ευγενική υποστήριξη της σύνταξης αυτών των πρακτικών,
καθώς και στον συνεργάτη της Κλινικής μας Δρ. κ. Αντώνη Κούτη.
Ηράκλειο, Μάιος 2005
Χ. Λιονής, Αναπληρωτής Καθηγητής
Κοινωνικής και Οικογενειακής Ιατρικής,
Υπεύθυνος του Μαθήματος
|
|